madame

Madame Geoffrin – pruderyjna dewotka czy ambasadorka Oświecenia?

Łazienki Królewskie zapraszają na kolejny wykład z cyklu „Oświeceniowa republika marzeń”. Najbliższe spotkanie będzie poświęcone postaci Marie Thérèse Geoffrin, która w Paryżu prowadziła jeden ze słynniejszych kulturalnych salonów i doradzała Stanisławowi Augustowi w sprawach sztuki. W 1766 roku na zaproszenie monarchy przybyła do Warszawy. O relacjach młodego króla i dojrzałej wdowy opowie profesor Andrzej Pieńkos z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.

Powiernica i mentorka artystów i myślicieli, a może konserwatywna dewotka, która przez lata kreowała się na ambasadorkę filozoficznego oświecenia? Kim tak naprawdę była Madame Geoffrin? Dlaczego rozstała się ze swoim paryskim salonem, który gromadził encyklopedystów i największych artystów francuskich i przybyła do Warszawy gdzie, jak się okazało, była nikim. Jakie relacje łączyły ją z 33 lata młodszym Stanisławem Augustem, który w swoich listach zwracał się do niej pieszczotliwie „zrzędliwa mamusiu”? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące tej tajemniczej kobiety uzyskamy już w najbliższą środę podczas wykładu profesora Andrzeja Pieńkosa „Pani Geoffrin, opiekunka sztuk i Stanisława Augusta”. Spotkanie odbędzie się 20 stycznia o godzinie 18:00 w Pałacu na Wyspie. Wstęp wolny. (Wykład będzie również transmitowany on-line na stronie internetowej Muzeum: www.lazienki-krolewskie.pl).

 

Dr hab. Andrzej Pieńkos od 1987 roku wykłada w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się m.in. europejską sztuką XVIII i XIX wieku, zarówno w badaniach naukowych, jak i w szeroko prowadzonej popularyzacji. Autor wielu książek m.in.: „Tracona moc obrazu, czyli epizody nowoczesnego realizmu” (2012), „Dom sztuki. Siedziby artystów w nowoczesnej kulturze europejskiej” (2005). Współredaktor dwóch tomów zbiorowych poświęconych związkom Francji i Polski: „Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej” (2010) oraz „Epoka Chopina. Kultura romantyczna we Francji i w Polsce” (2013).

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *