8R7A1449

Teatr Młyn, CÓRKA

Scenariusz i reżyseria: Natalia Fijewska-Zdanowska

Obsada: Joanna ŻÓŁKOWSKA, Zuzanna FIJEWSKA-MALESZA

Muzyka i aranżacja: Filip Dreger

Wokal: Zuzanna Fijewska-Malesza, Zosia Zdanowska

Kostiumy: Beata Borowska Charakteryzacja: Joanna Tomczyk

Reżyseria świateł/Konsultacja scenograficzna: Mikołaj Malesza

Produkcja: Agnieszka Kondraciuk Sufler: Aleksandra Śliwińska

Barbara – artystka i była hippiska traci pamięć w nagłym wypadku. Do szpitala przyjeżdża jej dorosła córka. Lekarz każe im rozmawiać, to jedyny sposób, na powrót Barbary do zdrowia. Pamięć jest jednak zawodna, a z poszczególnych wspomnień wyłaniają się dwa zupełnie inne obrazy ich wspólnego życia. Początkowo zabawne dialogi, odsłaniają powoli kryjącą się pod spodem tajemnicę.

Intymna opowieść o przepaści pomiędzy PRL’em, a współczesnością, o dwóch różnych pokoleniach – tym urodzonym w latach 50-tych – zbuntowanym i pragnącym wolności i tym z przełomu epok, które w tej wolności zagubiło spokój i szczęście.

Spektakl o tęsknocie, której nie da się zaspokoić, o winie, karze i przebaczeniu. A przede wszystkim o relacji między matką a córką, być może najważniejszej i najbardziej skomplikowanej relacji w życiu kobiety.

Teatr MŁYN jest niezależną sceną autorską, założoną przez Siostry Fijewskie. Działa od 2007 r. w Warszawie. Realizuje kameralne sztuki, poddające artystycznej analizie współczesną rzeczywistość.

Natalia Fijewska-Zdanowska – reżyser i dramaturg. Jest magistrem filozofii UW. Powołała do życia i prowadzi wraz z siostrami własną, autorską scenę niezależną Teatr MŁYN. Stypendystka MKiDN w 2007r., oraz stypendystka PISF w 2014r. Realizuje kameralne spektakle autorskie, poddające artystycznej analizie współczesną rzeczywistość: monodram „Głuchoniemoc” (2004) „Różowa skarpetka”(2006), „De-naturat”(2007), „Siostry”(2008), „Piąta rano”(2009), „Gabinet”(2010), „Facet mojej żony” 2011), „Niunia”(2012), „Draka”(2013), „Naga Praga”(2014). Spektakle są wystawiane na Scenie Staromiejskiej SCEK, były także grane gościnnie miedzy innymi w warszawskim Teatrze Powszechnym, Teatrze Polskim, Teatrze Ochoty.

Joanna Żółkowska – aktorka teatralna i filmowa, absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Debiutowała rolą Zosi w „Dziadach” w reżyserii Konrada Swinarskiego w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Zagrała także w „Procesie” Franza Kafki w reżyserii Jerzego Jarockiego, w „Biesach” Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy i ponownie u Swinarskiego w „Wyzwoleniu” Stanisława Wyspiańskiego. Przez wiele lat związana z Teatrem Powszechnym w Warszawie, gdzie grała miedzy innymi w spektaklach Aleksandra Bardiniego („Barbarzyńcy” Maksima Gorkiego), Zygmunta Hübnera („Lot nad kukułczym gniazdem” Dale’a Wassermana; „Zemsta” Aleksandra hr . Fredry; „Spiskowcy” Josepha Conrada Korzeniowskiego; Wrogowie” Maksyma Gorkiego,), Andrzeja Wajdy („Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej; „Romeo i Julia” Williama Shakespeare’a) oraz w „Ławeczce” Aleksandra Gelmana w reżyserii Macieja Wojtyszki, w „Tutam” Bogusława Schaeffera w reżyserii Marka Sikory, „Ożenku” Nikołaja Gogola w reżyserii Andrzeja Domalika, czy „Weselu” Wyspiańskiego w reżyserii Krzysztofa Nazara. Praca w zespole Teatru Narodowego w Warszawie zaowocowała między innymi rolą Mani w „Ślubie” Witolda Gombrowicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Występuje gościnnie w stołecznym Teatrze Scena Prezentacje oraz w Teatrze 6 piętro. Stworzyła wiele kreacji w spektaklach Teatru Telewizji, gdzie zagrała m.in. Mary Warren w „Czarownicach z Salem” Arthura Millera w reżyserii Zygmunta Hübnera, Sonię w „Wujaszku Wani” Antona Czechowa w reżyserii Antoniego Bardiniego i królową Elżbietę w „Marii Stuart” Friedricha Schillera w reżyserii Roberta Glińskiego. Na swoim koncie ma także wiele ról filmowych, m.in. w „Szklanej kuli” Stanisława Różewicza, „Strachu” Antoniego Krauzego, „Matce swojej matki” Glińskiego, „Na koniec świata” Magdaleny Łazarkiewicz. Widzom znana także z seriali telewizyjnych m.in. „Klan”. Wyróżniona licznymi nagrodami aktorskimi, m.in: Nagrodą im. Leona Schillera (1979), Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego (2002) oraz nagrodami aktorskimi na festiwalach teatralnych w Kaliszu, Opolu i Olsztynie.

Zuzanna Fijewska-Malesza– aktorka, wielokrotna laureatka nagród aktorskich na festiwalach teatralnych. Ukończyła filozofię na UW. Zagrała m.in. w spektaklach: “Paw królowej. Opera praska.” (reż. Jacek Papis, 2005) oraz „Siostry”. Do dziś można ją oglądać w spektaklach Teatru MŁYN „De-naturat” (od 2007), „Głuchoniemoc” (od 2004). W 2008 roku zdała egzamin eksternistyczny na aktora dramatu. Od 2009r. gra w spektaklu „Kubuś Fatalista i jego Pan” (reż. Krzysztof Stelmaszyk) w Och-Teatrze w Warszawie. Jest laureatką VIII edycji programu stypendialnego “Młoda Polska” organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury i przyznawanego decyzją Mi­ni­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Na­ro­do­we­go. Jej najnowszy spektakl to monodram na podstawie tekstu Aliny Margolis-Edelman “Ala z Elemantarza” w reżyserii Agnieszki Glińskiej. Jest współzałożycielką Fundacji Artystycznej „MŁYN”, mającej obecnie siedzibę na Scenie Staromiejskiej SCEK w Warszawie i wielokrotną organizatorką przedsięwzięć kulturalnych z ramienia Fundacji.

 „Mocną stroną spektaklu jest bardzo doby tekst autorstwa Natalii Fijewskiej-Zdanowskiej, który w sposób lekki, momentami zabawny, bierze pod lupę relację matka-córka. (…) „Córka” (…) jest opowieścią o zaburzonych relacjach międzyludzkich, których przyczyna tkwi w niewłaściwej komunikacji. Receptą na ich naprawę jest banalna rzecz – szczera rozmowa, która w praktyce okazuje się niezwykle trudna. Wymaga bowiem otwarcia się na drugiego człowieka, skonfrontowania własnego punktu widzenia i emocji z punktem widzenia i emocjami rozmówcy, a także autorefleksji.” Subiektywnie o teatrze, 2015-12-16

„Na deskach Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej możemy zobaczyć w kolejnej odsłonie niezwykle utalentowane siostry Fijewskie. Tym razem w sztuce autorstwa i reżyserii Natalii Fijewskiej-Zdanowskiej pt. „Córka” w tytułowej roli pojawia się Zuzanna Fijewska-Malesza. Towarzyszy znanej, uwielbianej przez publiczność i niezwykle barwnej Joannie Żółkowskiej. W bardzo minimalistycznym pod względem formy spektaklu, opartym wyłącznie na mocnych i prawdziwie życiowych dialogach, obie aktorki czują się znakomicie, co wyraźnie widać w świetnej konfrontacji scenicznej, chwilami do złudzenia przypominającej realną rozmowę skonfliktowanych ze sobą matki i córki.
Niewątpliwie Natalia Fijewska-Zdanowska spektaklem „Córka” udowadnia, że pomimo swojego młodego wieku jest doskonałym obserwatorem rzeczywistości i w dojrzały sposób potrafi przełożyć relacje międzyludzkie na język teatru. Jej talent reżyserski i dramaturgiczny potwierdzają wybitni aktorzy, przyjmujący zaproszenie do współpracy w kolejnych przedsięwzięciach.” Robert Stawski, “Kobiety po przejściach”,Teatr dla was, 2015-12-21

„Spektakl stworzony i wyreżyserowany przez Natalię Fijewską-Zdanowską pokazuje dalekie od ideału relacje matki z córką. Autorka znalazła chwytliwy pretekst do wiwisekcji stosunków w malutkiej, niepełnej rodzinie w postaci utraty pamięci przez matkę. To daje okazję do odświeżania wspomnień chwil bolesnych, wywlekania pretensji, ale też docierania do głębszych pokładów uczuć. Jest wiele córek, które zrywają kontakty ze swoimi matkami, izolują babcie od wnuków itd. i wszystkie te konflikty potęgują cierpienia z każdej strony.” Joanna Tumiłowicz, “Córka we Młynie”, Maestro, 2015-12-15

Info: www.mlyn.org

Konkurs! Mam dla Was podwójne zaproszenia na ten spektakl, termin: najbliższy poniedziałek o 19.00. Aby wziąć udział w konkursie, należy polubić post informującym o nim na FB strony (znajdziecie go tu – klik!). Zaproszenia rozlosuję przed końcem dnia (14.01). Powodzenia!:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *